דודי שמש מהווים חלק חיוני מכל בית במאה ה- 21: כולנו זקוקים למים חמים במהלך החורף בכדי להתקלח, לרחוץ כלים ולפעמים אפילו למלא את בקבוק המים החמים שלנו ללילה.

בימי קדם, אנשים היו נעזרים בדליי מים חמים בכדי להתקלח, אך מאז עברו שנים רבות וכיום, רמת החיים שלנו השתפרה פי כמה וכמה מונים. לכן, כשדוד השמש או החשמל שלנו מתקלקל, אנחנו מרגישים כאילו חרב עלינו עולמנו.

אם קיימת בעיה בדוד השמש או החשמל, נשים לב שהמים החמים בברזי הבית שלנו מתחממים לאט מאוד או לא מתחממים כלל. יתכן ויהיה עלינו לבדוק את רכיבי החימום או להחליף את התרמוסטט של הדוד. לחלופין, אם אתם שמים לב שקיימת נזילה מאחד מהצינורות או ישנם מים עומדים מתחת לדוד עצמו, הגיע הזמן להחליף את צינור הלחץ של הדוד או את הפלאנג' כולו. 

אם תעקבו אחר הצעדים הבאים, אתם תשובו ליהנות ממים חמים. הכול הוא עניין של השקעה, תשומת לב וזמן.

תיקון דוד חשמל דומה להליך תיקון דוד שמש

תיקון דוד חשמל כמעט זהה להליך תיקון דודי שמש. אחרי הכול, דוד שמש הוא דוד שמשולב עם דוד חשמל, בעוד שדוד חשמל פשוט אינו עובד עם קולטים שמחממים את המים באמצעות חום השמש. לכן לא קיימת הפרדה ביניהם. במדריך זה, נעמוד על הליכי התחזוקה והתיקון של הדודים.

ניקיון רכיבי החימום של דוד החשמל ושל דוד השמש

טרם הליך התיקון, חשוב לנקות את הדוד ולוודא כי אין חסימות שמפריעות לו לעבוד כהלכה. בנוסף, הרבה יותר פשוט ובטוח לראות מה אנחנו עושים, כאשר אנו עובדים בסביבה נקייה.

חלק ממטרת הניקיון, היא לוודא כי כל החלקים בדוד עובדים כיאות ולרבות הפלאנג', האוגן או גוף החימום, המסייע לשמור על החום של הדוד. אם אין מים חמים, הסיכויים גבוהים שמדובר בבעיה בפלאנג' עצמו. רוב הפעמים, מומלץ פשוט להחליף את כל הפלאנג'.

אתם תופתעו, אך פעמים רבות ניקיון של גופי החימום, של הכבלים ושל הדוד עצמו עשויים לפתור את הבעיה. 

כבו את אספקת החשמל

ראשית, נכבה את החשמל המועבר לדוד החשמל, בכדי למנוע התחשמלות או נזק למבנה הדוד תוך כדי ניקיון. 

נבדוק את תיבת החשמל בבית ונאתר שני חיבורים ששולטים על הזרימה והחום של הדוד שלנו. נלחץ על המתגים שמכבים אותם ובזכות זאת, נשמור על הביטחון שלנו במהלך העבודה. כי קודם כל בטיחות!

אם אינכם בטוחים היכן נמצאים החיבורים לדוד שלכם, נסו לכבות את כל החשמל בבית ובדקו את המתגים אחד-אחד. אם יש לכם מולטימטר (רב מודד) אתם יכולים לחבר אותו לדוד שלכם ולבדוק כמה וולט הוא מקבל בכל רגע. אם המולטימטר מראה שכמות הוולט עומדת על V0, מצאתם את המתג הנכון וניתן להתחיל בהליך ניקיון דוד חשמל.

עצרו את אספקת המים 

הצינור ששולט באספקת המים ומתחבר אל דוד שמש תיקון אמור להיות צינור עבה מעל או לצד יחידת הדוד. סובבו את הצינור כך שידית הצינור עומדת ב- 90 מעלות כפי הצינור. כתוצאה מכך, מים אינם יכולים להיכנס אל הדוד במהלך העבודה שלנו. הפעולה אמורה לשחרר לחץ מהדוד, לכן תשמעו מעין רעש של שחרור בעקבות זאת.

נקזו נוזלים מהדוד

בכדי שנצליח לראות את הדוד ולעבוד עמו בצורה נכונה, חשוב שקודם ננקה אותו מכל הנוזלים שקיימים בו בכל רגע נתון.

ראשית, נאתר את צינור הניקוז, שלרוב נמצא בתחתית מיכל הדוד, ולרוב מחובר לצינור גינה או צינור עבה וקשיח. קחו את החלק השני של הצינור והניחו אותו לצד צינור הניקוז. נתקו את הצינור מהדוד באמצעות מברג, ואפשרו למים להתרוקן לחלוטין ממים.

ליד רוב הדודים כיום, ניתן למצוא פתחי ניקוז שיקלו על הפעולה.

לעיתים, אם הצטברו אבנית ולכלוכים בתוך תיקון דוד שמש שלכם, יתכן שזרימת המים תהיה איטית יותר. נסו לנער את הצינור בכדי לייעל את זרימת הנוזלים והלכלוך החוצה. במקרים חריפים, התשמשו במברג בכדי להאיץ את התהליך.

אם נתקלתם בתופעה כזו, סביר להניח שהבעיה בדוד שלכם נגרמת בעקבות הצטברות של אבנית, אותה ננקה בהמשך. 

פתחו את פאנל הגישה המוביל לגוף החימום

פאנל הגישה מכסה את התרמוסטט ואת גוף החימום בתוך הדוד עצמו, ולרוב ניתן למצוא אותו בתחתית היחידה, בצד. השתמשו במברג בכדי להסיר את פתח הפאנל והניחו אותו בצד. 

יש לציין כי ישנם דודי חשמל שיש להם 2 פאנלים על היחידה, כאשר אחד נמצא בתחתית והאחר נמצא בחלק העליון של הדוד. כל אחד מהם תומך בגוף חימום משל עצמו.

חשוב מאוד! אם לא רוקנתם את תכולת המים של תיקון דודי חשמל, אין להסיר את גוף החימום!!! במידה ותעשו זאת, מים רותחים עשויים לזרום קדימה אליכם ולכוות אתכם מאוד. לכן מאוד חשוב לנקז את כל הנוזלים מדוד החשמל לפני שממשיכים.

נתקו את הכבלים המתחברים לגוף החימום ושימו על כל אחד מהם תווית

גוף החימום בדרך כלל נמצא בחלק התחתון של פאנל הגישה, ויהיה מחובר באמצעות שני ברגים לשני כבלים: האחד אדום והשני שחור.

נשחרר את הברגים הללו באמצעות מברג ונשלוף את החוטים החוצה. נשים תווית מסלוטייפ לכל כבל בהתאם לבורג שחובר אליו.  

שחררו את גוף החימום מדוד החשמל

תיקון דוד חשמל יכול להסתכם בגוף חימום שאינו עובד טוב או גוף חימום שאינו נקי. כעת נבחן אם הבעיה טמונה בגוף החימום עצמו. גוף החימום נראה ממש כמו מנורת פלורסנט, וכל שעלינו לעשות הוא לנתק אותו מהדוד.

ראשית, באמצעות פלאייר נשחרר את האום הגדול המגונן על הברגים. לאחר מכן, סובבו את גוף החימום נגד כיוון השעון בכדי לשחרר אותו. המשיכו לעשות זאת, עד שאתם מרגישים שהוא משוחרר מספיק ואתם יכולים פשוט לשלוף אותו מחוץ לדוד שלכם. 

חשוב מאוד! אם לא רוקנתם את תכולת המים של הדוד, אין להסיר את גוף החימום!!! 

נקו היטב את גוף החימום באמצעות מברשת מתאימה

לאורך הזמן, גוף החימום של דוד החשמל עשוי לצבור שאריות סידן מהמים או להתלכלך ובעקבות זאת, לעבוד פחות טוב. לכן, מאוד חשוב לנקות אותו היטב אחת למספר שנים, ובמיוחד אם אנו שמים לב לשינוי באיכות המים שלנו.

בכדי לנקות את גוף החימום ביעילות, הניחות אותו על משטח חלק ושפשפו אותו היטב, באמצעות מברשת עבה וחזקה, המותאמת לניקוי גוף החימום. נסו להסיר כמה שיותר שאריות ולכלוכים שאפשר. לאחר שסיימתם אם צד אחד, הפכו את גוף החימום על צידו השני והברישו גם אותו היטב-היטב. 

אם אתם לא מצליחים לנקות את גוף החימום, אתם תמיד יכולים להזמין אחד חדש מהיצרן שלכם או מהרשת, בהתאם לסוג הדגם שלכם. גוף חימום עולה בממוצע 50-100 ₪ בלבד.

חברו את גוף החימום חזרה לדוד החשמל

בעדינות ובאמצעות הידיים, הבריגו את גוף החימום חזרה לפאנל הגישה. לאחר שאתם מרגישים שהוא מוברג חזק וטוב, חזקו את המיקום שלו באמצעות הברגים והאום. חברו את החוטים לברגים המתאימים שלהם, לפי התוויות שסימנתם עליהם. חברו את הברגים וסגרו את פאנל הגישה. 

נקו היטב את דופן ותחתית הדוד מאבנית

לאחר שסיימתם לנקות את גוף החימום, כעת מומלץ לנקות את מיכל הדוד עצמו, במיוחד אם נחשפתם לאבנית או ללכלוכים במהלך ניקוז הנוזלים מהדוד.

ראשית, ודאו שידית צינור המים עדיין סגורה והלחץ עדיין משוחרר בזכות מיקום הידית. הסירו את מווסת הלחץ באמצעות מפתח ברגים. אטמו את צינור הניקוז לחלוטין. 

לאחר מכן, שפכו 4 ליטרים של חומץ לבן אל תוך צינור הלחץ של הדוד. השתמשו במשפך בכדי לעשות זאת בצורה נקייה. אתם יכולים להשתמש גם בנוזל שמותאם לניקיון האבנית מהדוד, שניתן לקנות בכל טמבורייה. 

אפשרו לחומץ לעשות את עבודתו בתוך המיכל ולשבת שם במשך כ- 20 דקות. בזמן זה, הרכיבים אנטי-בקטריאליים והמחטאים המצויים בחומץ יכלו את האבנית ויעודדו אותה להתנקות מהדוד עצמו. לאחר מכן, השיבו את צינור המים לפעולה ומלאו מים עד למחצית המיכל. לאחר שעשיתם זאת, נקזו את המיכל ממים שוב לחלוטין. המים ייראו מלאי קצף וחלביים בשל הצטברויות הסידן והאבנית, וזהו סימן טוב; שמצביע על כך שהצלחנו לנקות את הדוד מאבנית ביעילות.

אם עדיין ישנן שאריות של אבנית במיכל, מומלץ לחזור על הפעולה פעם נוספת. לאחר מכן, מלאו את המיכל במים מספר פעמים ונקזו אותו מספר פעמים, כדי להביא לטיהור מלא של החומץ מהמכל.

החזירו את זרימת המים והחשמל לדוד

לאחר שסיימתם לחבר את הכול חזרה, חברו מחדש את צינור הלחץ, החזירו את המיקום של צינור המים למקומו ואפשרו למים לשוב ולחלחל אל תוך הדוד באופן שגרתי. אם רשותכם תרסיס נוגד חלודה, מומלץ לרסס אותו על האזור.

לאחר מכן, לכו לתיבת החשמל שלכם והפעילו את המתגים האחראיים לזרימת החשמל אל תוך הדוד. אם סגרתם את המים בבית, פתחו אותם כעת.

כאשר הדוד מלא שוב במים, ניתן לבחון אם הניקיון אכן עשה את שלו ואנו נהנים ממים חמים שוב. 

אם המים אינם חמים, מומלץ לבדוק את החיבורים של הצינורות אל הדוד ולחזק את החיבורים בפאנל הגישה. אם הניקיון לא עזר, ככל הנראה מדובר בבעיה מסובכת יותר. 

החלפת התרמוסטט 

תיקון דודי חשמל ודוד שמש תיקון לעיתים יצריכו מאיתנו להחליף את התרמוסטט של הדוד לחלוטין. משום שמדובר בהליך דומה, נתאר אותם יחד. 

כבו את אספקת החשמל

ראשית, נכבה את החשמל המועבר לדוד החשמל, בכדי למנוע התחשמלות או נזק למבנה הדוד תוך כדי ניקיון. 

נבדוק את תיבת החשמל בבית ונאתר שני חיבורים ששולטים על הזרימה והחום של הדוד שלנו. נלחץ על המתגים שמכבים אותם ובזכות זאת, נשמור על הביטחון שלנו במהלך העבודה. כי קודם כל בטיחות!

פתחו את פאנל הגישה של הדוד

זכרו שלחלק מהדודים יש שני פאנלי גישה. רוב הפעמים, ניתן למצוא את הפאנלים בתחתית היחידה או בצד העליון של היחידה, במקרה ויש שניים מהם. בכל אחד מהם טמון גוף חימום משל עצמו ותרמוסטט משל עצמו. 

השתמשו במברג בכדי לפתוח את הפאנל והניחו את הכיסוי שלו בצד. אתם אמורים לראות את התרמוסטט בצד העליון של פאנל הגישה, מעל לגוף החימום שניקינו קודם לכן.

הסירו את הכבלים המתחברים לתרמוסטט וחברו לכל אחד מהם תווית

התרמוסטט נראה כמו קופסה שחורה עם שני כבלים שחורים המחוברים אליה. השתמשו במברג לשחרור הברגים על התרמוסטט ושחררו את החוטים.

חברו לכל אחד מהחוטים הללו תווית עשוית סלוטייפ, כך שתוכלו להבדיל ביניהם ולזכור איזה מהחוטים התחבר לאן. שימו לב שחיבור לא נכון של הכבלים בהמשך, יגרום לדוד לא לעבוד כהלכה.

הוציאו את התרמוסטט מפאנל הגישה

החזיקו את החלק העליון של התרמוסטט באמצעות היד הדומיננטית שלכם. אתרו את המיקום של תחתית התרמוסטט שמחזיק אותו במקומו. החליקו מברג מאחוריי הנקב שנמצא מאחוריי התרמוסטט או מצידו ובעדינות, משכו אותו מעלה ועודדו את הניתוק שלו מפאנל הגישה. הרימו את המברג בכדי להביא למשיכה יעילה יותר של התרמוסטט. משכו את היחידה החוצה בזהירות.

שמרו על שלמות מיקום התרמוסטט: הוא מאוד חשוב ואם הוא ייפגע, יהיה מאוד קשה לחבר תרמוסטט חזרה לאותו מיקום. הדבר יפגע באיכות הפעולה של הדוד שלכם.

התיקנו תרמוסטט חדש

התרמוסטט החדש חייב להיות מאותו דגם ואותו סגנון של התרמוסטט הקודם, בכדי שיוכל להתחבר כיאות למיקום שלו בפאנל הגישה. אם הוא לא יתחבר כיאות, הדוד לא יתפקד כמו שצריך.

החיקו את התרמוסטט החדש אל תוך פאנל הגישה, כך שיעמוד במקומו של התרמוסטט הישן. דחפו את התרמוסטט פנימה בעדינות, עד שאתם שומעים קליק. הקליק מעיד על כך שהתרמוסטט התחבר כיאות למקומו. 

תרמוסטט חדש עולה בממוצע 100-150 ₪.

חברו את הכבלים למקומם המתאים ולברגים המתאימים

מאוד חשוב להביא לחיבור מדויק בין כל החלקים בדוד, שכן אם לא הוא פשוט לא יעבוד. לאחר שאתם בטוחים כי התרמוסטט מחובר היטב, חברו היטב בין הכבלים לברגים, באמצעות התוויות שחיברנו. 

חזקו היטב את הברגים, כך שהחיבור לחוטים יהיה חזק ויציב. אתם יכולים להשאיר את התוויות, כך שבעתיד תוכלו לדלג על שלב זה.

התאימו את הטמפרטורה של התרמוסטט החדש

הטמפרטורה לרוב נשלטת באמצעות בורג או חוגה בתחתית התרמוסטט. אם מדובר בבורג, השתמשו במברג וסובבו עד שקו המברג מבציע על 49 מעלות צלזיוס. אם מדובר המחוגה, סובבה אותה באמצעות היד לטמפרטורה הרצויה. 

אל תכוונו את התרמוסטט לטמפרטורה גבוהה יותר מ- 49 מעלות צלזיוס, משום שהדבר עשוי לגרום לזרימה של מים רותחים מדי דרך הצינורות שלכם, ולהביא לכוויות ולפגיעה במבנה הצינורות שלכם. 

לאחר שסיימתם, כל שעליכם לעשות הוא להשיב את החשמל לפעולה ולבדוק אם הדוד עובד כמו שצריך. 

אם הדוד עדיין לא עובד כמו שצריך, כדאי לנסות ולפנות לגורם מקצועי, שינסה להבין את הבעיה באופן מעמיק יותר.

החלפת פלאנג'

הפלאנג' הוא גוף עשוי פלסטיק, שמעביר את החום לאורך הדוד. הוא נושא בתוכו את גוף החימום והתרמוסטט. אם עדיין קיימת בעיה באופן החימום או באיכות החימום של הדוד שלנו, הסיכויים גבוהים כי קיימת בעיה בפלאנג' עצמו.

כעת נלמד כיצד להחליף את הפלאנג'. פתח הפלאנג' ממוקם בתחתית הדוד.

כבו את אספקת החשמל

ראשית, נכבה את החשמל המועבר לדוד החשמל, בכדי למנוע התחשמלות או נזק למבנה הדוד תוך כדי ניקיון. 

נבדוק את תיבת החשמל בבית ונאתר שני חיבורים ששולטים על הזרימה והחום של הדוד שלנו. נלחץ על המתגים שמכבים אותם ובזכות זאת, נשמור על הביטחון שלנו במהלך העבודה. כי קודם כל בטיחות!

עצרו את אספקת המים 

הצינור ששולט באספקת המים ומתחבר אל הדוד אמור להיות צינור עבה מעל או לצד יחידת הדוד. סובבו את הצינור כך שידית הצינור עומדת ב- 90 מעלות כפי הצינור משמע היא נעולה. כתוצאה מכך, מים אינם יכולים להיכנס אל הדוד במהלך העבודה שלנו. הפעולה אמורה לשחרר לחץ מהדוד, לכן תשמעו מעין רעש של שחרור בעקבות זאת.

נחליף את הפלאנג' בתחתית הדוד

הפלאנג' הוא גוף עשוי פלסטיק, המעביר חום לאורך הדוד. בכדי לפרק אותו, יהיה עלינו להפוך את הדוד ולנתק את הברגים מתחתית הדוד באמצעות פלייר ומפתח ברגים. לאחר מכן, נבטיח את השלמות של גוף החימום והתרמוסטט, וננתק אותם בעדינות מהפלאנג'.

ניקח פלאנג' חדש, נרכיב עליו את התרמוסטט ואת גוף החימום, ונחבר אותו חזרה אל תוך הדוד. נחזק את החיבור באמצעות הברגים, שנוכל לחבר חזרה בקלות באמצעות היד. 

החזירו את זרימת המים והחשמל לדוד

לאחר שסיימתם לחבר את הכול חזרה, חברו מחדש את צינור הלחץ, החזירו את המיקום של צינור המים למקומו ואפשרו למים לשוב ולחלחל אל תוך הדוד באופן שגרתי. אם רשותכם תרסיס נוגד חלודה, מומלץ לרסס אותו על האזור.

לאחר מכן, לכו לתיבת החשמל שלכם והפעילו את המתגים האחראיים לזרימת החשמל אל תוך הדוד. אם סגרתם את המים בבית, פתחו אותם כעת.

כאשר הדוד מלא שוב במים, ניתן לבחון אם החלפת הפלאנג' עשתה את העבודה והמים חמים שוב.

תיקון דוד שמש או תיקון דוד חשמל הם תהליכים שניתן ללמוד, אך פעמים רבות לא בהכרח יביאו לתוצאות הרצויות. אם אנו רואים שעשינו את כל מה שיכולנו והדוד עדיין לא מביא לצינורות שלנו מים חמים, מומלץ לפנות לאינסטלטור מקצועי שיוכל לטפל בתקלה במהירות ובקלות, בזכות הידע, הניסיון והמקצועיות שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *